27 november 2020

Consuminderen een nieuwe trend op Black Friday?

Het is zover: het Black Friday weekend gaat van start en maandag wordt er afgesloten met Cyber Monday. Alhoewel het vandaag eigenlijk pas officieel is, zijn er al een week lang producten met hoge kortingen te vinden in de winkels en over het internet. Dit betekent dat we massaal nieuwe producten aankopen en dat is niet super duurzaam. Stimuleer klanten daarom om een bewuste keuze te maken. Ook als consument moeten we meer nadenken over bewuste aankopen doen op Black Friday. Mocht je meerdere producten willen bestellen doe het dan zoveel mogelijk bij hetzelfde bedrijf. Dit helpt om verpakkingsmaterialen en het transport te verminderen. Maar het is de taak van de bedrijven om dit te stimuleren. In dit blog delen we een super gaaf initiatief van IKEA en vertellen we meer hoe jij zelf klanten kunt stimuleren om een duurzame aankoop te doen. 

Bring back Friday IKEA

IKEA pakt het dit jaar anders aan. Met de campagne Bring Back Friday stimuleren zij hun klanten om oude en gebruikte spullen terug te brengen in ruil voor een tegoedbon. De ingeruilde meubels worden door het Zweedse concern weer doorverkocht aan iemand die het een tweede thuis wil geven. Hierdoor wordt het zowel voor de verkoper als koper gemakkelijk en financieel aantrekkelijk om een duurzame keuze te maken. De actie ging dinsdag al van start en loopt door tot donderdag 3 december. Het initiatief draagt bij aan het doel om in 2030 circulair en klimaat positief te zijn. Daarnaast is het natuurlijk een inspiratiebron voor vele andere bedrijven! 

Hoe kun jij je klanten stimuleren om duurzame en bewuste keuzes te maken?

  1. Een van de beste manieren om klanten te stimuleren om een duurzame aankoop te doen is door te informeren. Welke producten zijn juist duurzaam, biologisch of circulair? Door kennis te delen met de klant over de producten ontstaat er bewustwording. Er zijn meerdere manieren waarop je dit kunt doen. Online bijvoorbeeld door blogs en emailmarketing te wijden aan het onderwerp duurzaamheid in verband met de producten. Of geef het duidelijk aan op de product- en categoriepagina’s met een keurmerk en informatie over het keurmerk. In de fysieke winkel maak je de duurzame producten herkenbaar door het te plaatsen in een zogenaamd ‘groenschap’ of plaats er een bordje met een duurzaamheidskeurmerk bij. 
  2. Overspoel de klant niet dagelijks met nieuwsbrieven die hoge kortingen en andere aantrekkelijke acties bevatten. Zo wordt de klant iedere keer weer overgehaald om te bestellen waardoor er dus weer  transport en meer verpakkingsmaterialen gebruikt moeten worden. Geef in plaats daarvan duidelijkheid over wat de klant kan verwachten van de acties en niet iedere dag een nieuwe actie aanbieden waardoor de klant iedere keer geprikkeld wordt om weer een aankoop te doen. Dit kan een hoop verpakkingsmaterialen en transport schelen. En zeg nou zelf: niemand wordt er toch blij van als je inbox iedere dag weer vol staat met mailtjes van hetzelfde bedrijf? 
  3. Het gratis versturen van pakketten is nu de standaard. Maar daardoor raken we ook een beetje het besef kwijt dat het versturen van al die pakketten totaal niet goed is voor het milieu. Door toch retour- en verzendkosten te rekenen laat je de klant stilstaan bij het doen van een aankoop. Hiermee zou je het ook kunnen voorkomen dat er snel weer iets retour wordt gestuurd waardoor je nog meer kosten maakt. 
  4. Heb jij al duurzame producten in het assortiment? Maak dan de duurzame producten aantrekkelijk. Geef bijvoorbeeld een eenmalige korting op de volgende duurzame aankoop. 
  5. Laat de klant weten wat er bespaard wordt wanneer zij een duurzame aankoop gedaan hebben. Bijvoorbeeld: “Met deze duurzame douchekop bespaar je tot wel 10 liter per douchebeurt!”

Dit jaar hebben we ook een actie bij meerdere bedrijven gezien wat wij echt een top initiatief vinden! Een aantal bedrijven geven de klanten namelijk de keuze om de 20% korting op het product te aanvaarden of deze korting te doneren aan een duurzaamheidsproject. Een hele leuke manier om duurzaamheid onder de aandacht te brengen wat ons betreft. Zo kan het dus ook!

Heb je een vraag voor ons? Stel hem hier